Erasmus+ med besøk fra Polen, Slovakia og Slovenia

Elever fra 2IBA har vært vertskap for en prosjektuke med vinteraktiviteter på Gjøvik 6.-10. mars 2023.

Elever og lærere samlet ved Mjøsa i flott vintervær. - Klikk for stort bildeElever og lærere samlet ved Mjøsa i flott vintervær. Gjøvik vgs Tittelen på Erasmus+ prosjektet er «Think Globally, Act Locally», og er et småskalaprosjekt med fire partnerskoler.

Våre partnerskoler er IB-skoler fra Polen, Slovakia og Slovenia. Overordnet mål er det grønne skiftet, inkludering og mangfold gjennom aktiviteter i lokalmiljøet.

Ulike aktiviteter

Gjennom prosjektuka har elevene lært om appen Too Good to Go som skal hindre matsvinn. De har også lært om norsk historie, kultur og vinteridrett, med besøk på Maihaugen, Olympisk museum og Lysgårdsbakken.

Ikke minst har de deltatt i norske vinteraktiviteter: skøyter, alpint og langrenn i kaldt vintervær. Her har de erfart hvordan de kan lære nye ferdigheter og utfordre seg selv, samtidig inkludere og hjelpe hverandre.

På kveldene har vi hatt program fra hver nasjon, med mye latter og sosialisering. Uka har gått veldig fort, og det var noen tårer da elevene skiltes fredag morgen.

Ny prosjektuke i september

Neste prosjektuke er i Slovenia i september 2023, da er temaet økoturisme. Siste prosjektuke er i Slovakia i mai 2024, med inkludering og sosialt ansvar som tema.

Elevene fikk prøvd seg på langrenn. - Klikk for stort bildeElevene fikk prøvd seg på langrenn. Gjøvik vgs

Det ble grilling og kos i det fine og kalde vinterværet. - Klikk for stort bildeDet ble grilling og kos i det fine og kalde vinterværet. Gjøvik vgs