Ungdommens kritikerpris 2023

Brynjulf Jung Tjønn vant prisen. Og de seks guttene i Vg2 Informasjonsteknologi var blant de som kåret årets vinner.

Årets vinner Brynjulf Jung Tjønn mottar prisen fra storjuryen. - Klikk for stort bildeÅrets vinner Brynjulf Jung Tjønn. Gjøvik vgs Utdelingen av Ungdommens kritikerpris foregikk på Sentralen i Oslo fredag 31. mars.

Ungdommens kritikerpris er en nasjonal litteraturpris i videregående skole i regi av Foreningen !les.

Den involverer syv juryklasser fra ulike regioner rundt omkring i landet, og Gjøvik videregående skole var en av dem.

Diktsamlinga "Kvit, norsk mann" vant

Vinner av prisen ble Brynjulf Jung Tjønn med diktsamlingen "Kvit, norsk mann". Denne diktsamlingen inneholder vonde og kloke, men også morsomme dikt om norsk oppvekt og rasisme. Hvordan er det for eksempel for et adoptert barn å komme til Norge som en reserveløsning og skal bli odelsgutt?

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit holdt tale til ungdommene

- Kjære juryklasser! Jeg vil takke dere alle sammen for den grundige jobben dere har gjort med vurderingen av årets bøker. Dere beviser, om noen skulle være i tvil, at ungdom leser. Deres stemme er viktig i det offentlige ordskiftet om litteratur, sa blant annet kronprinsessen i sin hilsen til de unge leserne.

Les mer om prisutdelingen her

Spente ungdommer og voksne før prisutdelingen - Klikk for stort bildeElevene sammen med lærer og bibliotekar før utdelingen. Gjøvik vgs

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit i samtale med ungdom under prisutdeling - Klikk for stort bildeH.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit Linn T. Sunne