To kvinnelige byggfaglærlinger

Ida Smeby Grønnerud og Selma Bjørnerud blir historiske når de i juni starter som lærlinger hos Rotstigen Mesterhus Innlandet sammen med Lucas Lunde Häkkilä.

Tre personer i byggklær. - Klikk for stort bildeIda Smeby Grønnerud (t.v.), Lucas Lunde Häkkilä. og Selma Bjørnerud. Tor Erik Pettersen/OA

Alle tre er nå elever ved Gjøvik videregående skole på tømrerlinja. Men fra juni starter de som lærlinger i firmaet Rotstigen Mesterhus Innlandet.

Første kvinnelige lærling på 78 år

Gjennom ti uker som utplassert i bedriften dette skoleåret, har de fått vist seg frem, og det gir en belønning som lærling i to år.

Alle tre gleder seg til å komme i gang med lærlingtida. Og Selma og Ida synes det er spesielt morsomt at de er de to første jentene som blir lærling i bedriften.

Ungdommene begynner å bli skoleleie, og gleder seg til å ha noe praktisk å gjøre, etter flere år på skolebenken.

Målet til alle tre etter to som lærling, er fagbrevet som tømrere.

Les hele saken i OA (Åpen for abonnenter).