Elevene foran Bøverbreen.
Nils Henning Melby
På tur blir alle bedre kjent, tar vare på hverandre, lærer masse biologi og geofag.
Elevene får kunnskap på tvers av fagfelt, knytter teori og praksis sammen, og skaper minner for livet.
Geologiske tidslinje
Vi har fulgt en geologisk tidslinje – fra landskap formet under siste istid, til dagens brefront og nye landskapsformer i utvikling.
Underveis stoppet vi for å se på formasjoner dannet av is og vann, samt spor etter klimatiske endringer.
Biologiklassen undersøkte det biologiske mangfoldet i ulike alpine økosystem, og studerte sentrale arter og deres tilpasninger til høyfjellets vindfulle og kalde klima.
Elevene undersøker hva de kan finne i naturen.
Mia Biribakken
Fjellgresshoppe.
Mia Biribakken
Larver i galle på Vier(trolig Gallmygg).
Mia Biribakken
Grottebesøk
Grottene vi besøkte er av stor geologisk og biologisk betydning og vi måtte søke nasjonalparkstyret via statsforvalter om tillatelse til å bevege oss inn i området.
Grottene er dannet gjennom flere istider, hvor vannet under isen har spylt ut ganger og passasjer som vi kan bevege oss i.
Kalken som frigjøres fra berggrunnen gir ett kalkrikt jordsmonn og gode vekstvilkår for mange spennende arter.
Elever på grottevandring.
Mia Biribakken
Klatring i grotten.
Mia Biribakken