Gullkua, den årlige filmkonkurransen

Gjøvik VGS vant fire av de tolv prisene, tildelt fire ulike grupper, og dette viser det store mangfoldet av talenter blant medieelevene ved Gjøvik VGS.

Velkommen til Gullkua - Klikk for stort bildeVelkommen til Gullkua

"Grisegutt" tok suverent hjem publikumsprisen og var også nominert for beste hovedrolle. Ellers i vg2 ble filmen "Neglelakken" kåret til vinner i kategorien beste bruk av gjenstand, og var også nominert for beste film. I tillegg ble filmen "Portaloperasjonen" nominert for beste lyd og beste foto.

Beste filmplakat

Blant våre ferskeste elever i Vg1 mottok filmene "Lykkelig slutt" prisen for beste plakat, mens "Et smart bytte" vant prisen for beste scenografi. I VG3 var filmen "Stemmene" nominert for beste plakat og beste lyd, og "Once upon a time in Bollywood" fikk 2. plassen i publikumsavstemningen.

Filmen "Fakkaffe", fra Hamar Katedralskole, mottok fem priser. To av gruppemedlemmene, tidligere elever ved 1IM på Gjøvik VGS, Sindre Skullerud og Vidar Haugen, deltok, og filmen vant prisen for beste hovedrolle, utført av Albert Wiktor Wojcicki fra 2INF ved Gjøvik VGS. I tillegg vant filmen «Vår dans» fra Hamar katedralskole en pris. Hadeland vgs. stakk av med to priser i årets kåring.

Årlig filmkonkurranse

Gullkua, den årlige filmkonkurransen for medieelever, har for andre år på rad funnet sted på Gjøvik kino. Den ble mesterlig ledet av Synnøve Fjellseth (2MOK) og Jonathan Øvstetun-Hagen(1MOK) ved Gjøvik vgs. Festivalen setter fokus på kreativitet og filmskaping, hvor elevene selvstendig står for hele produksjonsprosessen av filmene. Årets konkurranse hadde ingen andre begrensninger enn at filmene skulle inkludere gjenstanden neglelakk, vare i maks tre minutter, og elevene fikk 20 skoletimer til rådighet. Juryen, bestående av fem filmutdannede fagfolk, har nøye vurdert alle innsendte bidrag.

I tillegg til innsatsen fra medie- og IM-elevene, har også elevene i valgfaget "Grafisk design" skapt det visuelle materialet for festivalen. Tidligere 2INF-elev, Alex Wennemo Sandbekken, bidro med en 3D-modell for utskrift av Gullku-trofeer. I tillegg har KIMS sponset kasser med potetgull til vinnerne.

Festivalen, opprinnelig startet i 2008 som en konkurranse eksklusivt for elever ved Gausdal VGS, har blitt utvidet for å inkludere alle IM- og medielinjer i Innlandet. Deltakere fra Hamar Katedralskole, Hadeland VGS, og Gausdal VGS (for siste gang) deltok, mens Sentrum VGS på Kongsvinger dessverre ikke rakk å levere noe bidrag. Vi håper på deres deltakelse i fremtidige konkurranser.

Vinner publikumsprisen - Klikk for stort bildeVinner publikumsprisen
Vinner scenografi - Klikk for stort bildeVinner scenografi
Beste filmplakat - Klikk for stort bildeBeste filmplakat
Statuer av Gullkua - Klikk for stort bildeStatuer av Gullkua

Suksess

Gullkua 2024 ble en suksess takket være innsatsen fra alle deltakende skoler og grupper. Vi er stolte av å være vertskap for slike dedikerte og talentfulle filmskapere i vår region. Gratulerer til alle vinnere, og tusen takk til alle som bidro til å gjøre Gullkua 2024 til et uforglemmelig filmeventyr på Gjøvik!