Skolebiblioteket

Velkommen til skolebiblioteket ved Gjøvik videregående skole. Biblioteket er en møteplass for elever og ansatte ved skolen, og ligger i andre etasje over kantina.

Åpningstid

Mandag–fredag kl. 08.00–15.15

Søk i katalogen til skolebiblioteket

Hva kan du gjøre på biblioteket?

Line og Elisabeth jobber på biblioteket. - Klikk for stort bildeLine og Elisabeth jobber på biblioteket.
  • finne informasjon i bøker, aviser, tidsskrifter og på nett
  • få veiledning i søk, vurdering og bruk av ulike kilder i skolearbeidet
  • få veiledning i bruk av digitale læringsverktøy
  • låne lærebøker
  • få tips om bøker til skolearbeid og lystlesing
  • vi har mange studieplasser hvor du kan sitte å samarbeide med andre elever, eller jobbe alene
  • elever som har dysleksi eller andre lese- og skrivevansker kan få digitale lærebøker og opplæring i disse hos oss. Vi hjelper til og veileder i programmet Lingdys.
  • ha et fristed, spille spill mm.

Bibliotektjenester

Bibliotekkortet - gratis tilgang til bibliotektjenester for hele Norge (du kan få kortet hos oss)

BookBites - gratis leseapp for e-bøker og lydbøker (logg på med Bibliotekkortet eller FEIDE)

Søk i katalogen til andre bibliotek og organisasjoner

Nettbiblioteket - digitaliserte bøker, bilder, tidsskrifter, aviser og kart hos Nasjonalbiblioteket (logg på med FEIDE)

Det flerspråklige bibliotek - litteratur og medier på andre språk enn norsk (70 språk)

Verdensbiblioteket - gratis nettside for e-bøker og lydbøker på store innvandrerspråk i Norge

Oria - søkemotor for norske fag- og forskningsbibliotek

Boksøk - en søketjeneste med bøker som på ulike måter er tilpasset alle som leser i motvind

Idunn - Universitetsforlagets digitale plattform for fag- og forskningstidsskrifter og åpent tilgjengelig (open access) forskningsbøker

Kilde- og skrivehjelp

Kildekompasset

Søk & skriv

VIKO-veien til informasjonskompetanse

Zotero - gratis verktøy for kildebruk

Mediearkiv

Atekst Retriever - nyhetsarkiv fra trykte og digitale medier, radio og TV (kun tilgjengelig fra skolens IP-adresse)

PressReader - nettsted og app som gir deg tilgang til 7000 aviser og tidsskrifter på over 60 forskjellige språk (kun tilgjengelig fra skolens IP-adresse)

Filmtjenester

Filmbib - gratis tilgang til norsk kort- og dokumentarfilm (logg på med Bibliotekkortet)

Filmoteket - gratis tilgang til serier, dokumentarfilm, spillefilm og kortfilm (logg på med Bibliotekkortet)

NDLA film - en nettbasert filmtjeneste for elever og lærere i videregående skole

Delekunnskap.no - gratis tilgang til 400 undervisningsfilmer innen mer enn 40 fag for videregående skole

Digitale læringsressurser

Smart Bok - Gyldendal forlag

Unibok - Cappelen Damm og Aschehoug forlag

BrettBoka

Tibi - lydbøker og punktbøker for de som har bruker hos Statped

Statped - skoler, elever med lånerett og lærere kan låne skolelydbøker gratis.

Creaza - tankekart og presentasjoner, tegneserier med video og lydredigering, podcaster og lydmikser

Lingdys - gir elever hjelp med rettskriving, ordvalg og opplesning på de viktigste plattformene som brukes i skolen i dag, for språkene norsk, engelsk, tysk, fransk og spansk

Ordbøker

Ordbøkene - Bokmålsordboka og Nynorskordboka

Ordnett - digitale ordbøker

LEXIN - ordbøker på ulike språk

NAOB - Det Norske Akademis ordbok

Elever på biblioteket. - Klikk for stort bildeElever på biblioteket. Reed Foto

Låneregler

Filmer og tidsskrifter kan lånes 1 uke, bøker lånes i 4 uker. Har vi ikke mediene, kan vi låne inn fra andre bibliotek eller kjøpe inn til biblioteket.

På teams, e-post eller telefon hvis du har spørsmål eller trenger hjelp.
Kontakt oss på e-post

Følg oss

Biblioteket på Instagram (GjøvikvgsBibliotek)

Biblioteket på Snap (gjovikvgsbiblio)