Bibliotek

Velkommen til biblioteket ved Gjøvik videregående skole. Biblioteket er en møteplass for elever og ansatte ved skolen, og ligger i andre etasje over kantina.

Søk i bibliotekets katalog

Åpningstider

Mandag–fredag kl. 08.00–15.15

Hva kan vi hjelpe til med?

Line og Elisabeth jobber på biblioteket. - Klikk for stort bildeLine og Elisabeth jobber på biblioteket.
  • Vi tilbyr bokinspirasjon ut til klassene.
  • Vi veileder og hjelper til med oppgaver i ulike fag. Kildekritikk, søketeknikker og referanseverktøy, blant annet Zotero.
  • Elever som har dysleksi eller andre lese- og skrivevansker kan få digitale lærebøker, og opplæring i disse hos oss. Vi hjelper til og veileder i programmet Lingdys.

Ta kontakt med oss på teams, e-post eller telefon hvis du har spørsmål eller trenger hjelp.
Kontakt oss på e-post

Digitale tjenester

• Atekst - avisdatabase
  • PressReader - nettsted og app som gir deg tilgang til 7000 aviser og tidsskrifter på over 60 forskjellige språk
  • BookBites - gratis leseapp for e-bøker og e-lydbøker
  • Nettbiblioteket - Nasjonalbiblioteket tilbyr digitalt materiale av bøker, bilder, tidsskrifter, aviser og kart
  • Idunn - Universitetsforlagets digitale plattform for fag- og forskningstidsskrifter og åpent tilgjengelig (open access) forskningsbøker
  • NLB - norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek
  • NDLA - nasjonal digital læringsarena tilbyr frie og åpne digitale læremidler for videregående opplæring
  • Verdensbiblioteket - e-bøker og lydbøker på flere språk
  • Det flerspråklige bibliotek - samlinger på 70 språk
  • Creaza - tankekart og presentasjoner, tegneserier med video og lydredigering, podcaster og lydmikser
  • Digitalt nasjonalt lånekort - mangler du et nasjonalt lånekort, kan du få et i digital versjon
  • Boksøk-  en søketjeneste med bøker som på ulike måter er tilpasset alle som leser i motvind
  • Filmbib - strømmetjeneste av norske kort- og dokumentarfilmer

Ordbøker

• Ordbøkene - Bokmålsordboka og Nynorskordboka
  • Ordnett - digitale ordbøker
  • LEXIN - ordbøker på ulike språk
  • NAOB- Det Norske Akademis ordbok

Oppgaveskriving

Digitale læringsressurser

• Pendel - Alle type læremidler fra alle leverandører på ett sted
  • Smart Bok - Gyldendal
  • Unibok - Cappelen Damm og Aschehoug
  • Lydhør - Lydbøker og punktbøker for de som har bruker hos Statped

E-bøker

Nå kan du lese e-bøker og høre lydbøker gratis. Last ned appen BookBites fra App Store eller Google Play til nettbrett og telefoner som bruker operativsystemene iOS (Apple-produkter) eller Android. Trenger du Nasjonalt lånekort kan du få det på biblioteket.

Les mer om e-bøker på Innlandet fylkesbiblioteks hjemmesider.

Hva kan du gjøre på på biblioteket?

Vi har et godt utvalg av bøker, tidsskrifter, filmer og aviser. Hos oss finnes det mange studieplasser, hvor du kan sitte og jobbe eller møte venner å spille spill som for eksempel sjakk, Ludo, Scrabble, Uno og ulike kortspill.

Elever på biblioteket. - Klikk for stort bildeElever på biblioteket. Reed Foto

Låneregler

Filmer og tidsskrifter kan lånes 1 uke, bøker lånes i 4 uker. Har vi ikke de mediene dere spør etter, kan vi låne de inn fra andre bibliotek.

Følg oss

Biblioteket på Instagram (GjøvikvgsBibliotek)

Biblioteket på Snap (gjovikvgsbiblio)

Tips til bøker etter tema/emne

Biblioteket er med på en blogg som heter Innlandet leser. Dette er en blogg om litteratur og film skrevet av bibliotekarer på videregående skoler i Innlandet.