Mangfoldsrådgiver

Mangfoldsrådgiver jobber for at unge mennesker skal ha mulighet til å bestemme over egne liv. Rådgiveren har kontor på rom 6218.

IMDi rådgiver - Klikk for stort bilde

Beatrice Nyaranga Korstvedt

Beatrice er til stede mandag til fredag kl. 08:00-15:30.

Mangfoldsrådgiver, tidligere minoritetsrådgiver er ansatt ved IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet), men jobber til daglig som minoritetsrådgiver ved Gjøvik videregående skole.

Uansett opprinnelsesland, etnisitet, religion, kjønn eller seksuelle legning har alle som befinner seg i Norge rett til å bestemme over eget liv. De har krav på beskyttelse mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og andre former for vold.

Du kan kontakte henne dersom du:

• opplever strenge grenser hjemme
  • har liten frihet til å ta egne valg, og leve livet slik du ønsker
  • opplever sterkt sosialt press og forventinger
  • opplever vold, trusler eller tvang
  • syns det er utfordrende å leve med flere kulturer samtidig
  • er redd for å bli forlovet eller giftet bort mot din vilje
  • er bekymret for en reise til utlandet eller er redd for å bli etterlatt i utlandet mot din vilje
  • har spørsmål knyttet til seksuelle legning
  • er bekymret for en venn som opplever noen av punktene over

I tillegg til å jobbe direkte med ungdom, tilbyr minoritetsrådgiver også veiledning og kompetanseheving til hjelpeapparatet, skoleansatte og foresatte.

Les mer om ungdom og negativ sosial kontroll: