Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Lese- og skriveglede på Gjøvik vgs

Et spennende lese- og skriveprosjekt for yrkesfagelever er nylig avsluttet. Formålet har vært å trene opp lese- og skriveferdighetene.

Prosjektet er finansiert av Oppland fylkesbibliotek. Det er bibliotekarene Elisabeth Frankmoen og Solfrid Reum Flatla sammen med fire norsklærere; Ada Bråten Øye, Ulla A. Michelsen, Anne Persson Hager og Guro Hageengen ved Gjøvik vgs som gjennomfører prosjektet "Inspirasjon til lesing og skriving for elever på yrkesfag". 

I prosjektet, som har gått over syv uker, har det vært en kombinasjon av forfatterbesøk, bokpresentasjoner, skriving av fortelling, blogg-skriving og utlån av bøker. Prosjektperioden ble avsluttet 10. desember og er nå evaluert av elevene.

- Målet med prosjektet har vært å trene opp lese- og skriveferdighetene, og at elevene skulle oppdage lesegleden ved å få riktig bok for hver og en. Det som er viktig her er godt samarbeid mellom lærer og bibliotekarer, sier Flatla og Frankmoen.

De sier videre at grunnen til at de valgte yrkesfagklasser var at elevene trenger å oppdage at det kan være fint å lese ei bok. I tillegg til at mange trenger ekstra lesetrening.

- Det mer ambisiøse målet var å hindre frafall, noe som kan unngås blant annet hvis skrive- og leseferdighetene trenes opp, mener de.

Jøran Ringstad Dalen og Ole Boberg Rudstaden fra Vg2 Klima-, energi- og miljøteknikk. - Klikk for stort bildeJøran Ringstad Dalen og Ole Boberg Rudstaden fra Vg2 Klima-, energi- og miljøteknikk. Gjøvik vgs

Forfattermøte

Siste uka i oktober hadde skolen besøk av forfatter Helene Guåker, som inspirerte elevene på Byggfag og Barne- og ungdomsarbeiderfag. Guåker fortalte om sin vei til det å bli forfatter, og elevene fikk stille spørsmål. Til slutt fikk de være med å skrive begynnelsen på en historie, noe som engasjerte elevene.

- Det var spesielt bøkene til Helene Guåker som var populære å låne og vi måtte låne inn flere. Men andre bøker som vi hadde snakket om, ble også utlånt. Vi så at en kombinasjon av forfatterbesøk og bokprat fungerte fint for utlånet. Alle elevene har lånt med seg ei bok, sier Flatla og Frankmoen.

De sier videre at prosjektet ble avsluttet med nydelig sang av Aurora Heimdal,  elev på drama-linja, og en  presentasjon av elevenes tekster og blogger. Tekstene som ble lest opp var flotte, og jentene med blogg fortalte engasjert om sine leseopplevelser.

Til slutt var det gløgg og pepperkaker, og trekning av bokpremier og kinobilletter.

- Vi avsluttet med allsang i byggklassen, og julestemningen kom snikende på.

Fornøyd med prosjektet

Arrangørene er godt fornøyd med prosjektet.

- Vi er fornøyd med prosjektet og det gode samarbeidet med lærerne. Den første reaksjonen deres etter forfatterbesøket av Helene Guåker var veldig positivt, og vi synes at dette frister til gjentakelse, sier Flatla og Frankmoen, og de fortsetter:

- Vi tenker at dersom vi har fått en elev på bygg eller barne- og ungdomsarbeider til å lese ei bok, og forhåpentligvis har opplevd en mestringsfølelse ved å komme igjennom boka, så er vi fornøyd.  

- Flere sier de er stolte

Elevene selv har nå evaluert prosjektet og tilbakemeldingene tyder på at de er godt fornøyd.

- Etter at elevene har evaluert lese- og skriveprosjektet har vi kun fått positive tilbakemeldinger. Flere sier at de er stolte av faktisk å ha lest en hel bok. Flere har blitt inspirert av bokpresentasjonene til å lese mer, sier Flatla og Frankmoen.

- Vi vil gjerne jobbe med et slikt prosjekt neste år også dersom vi får midler til det. Vi har tatt med oss alle tilbakemeldinger og vil jobbe for å få til noe lignende i framtida. Uansett vil vi gjerne følge klassene ut skoleåret, og fortsatte å tilby gode bøker slik at vi holder leselysten oppe. Vi kan jo ikke gi oss nå, avslutter Flatla og Frankmoen.

Publisert av Leila Øvreseth. Sist oppdatert 31.05.2016
Fant du det du lette etter?
Login for redigering