Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Golfundervisning i GVS-hallen

 Kan dere se for dere golfundervisning på skolen inne i GVS-hallen? Det funker.

Ja, det trengs en lærer som er golfentusiast.

Golf fortjenner det. Det er en av verdens største idretter. Elever fortjenner å bli kjent med idretten golf. Og det er nødvendig at vi som lærere/entusiaster kjemper mot stigmatisering av golf med å undervise i dette temaet. Golf er en idrett for alle.

Første trinn var å ta kontakt med klubben fra vårt lokal område, Gjøvik & Toten golfklubb. Marius Tonsberg Johansen, som er Pro og sportslig ansvarlig, var veldig positiv til ideen. Han hjalp oss med matter fra treningsområdet. Videre fikk vi låne gamle køller, myke baller og kurver til disse. Jeg selv hadde kjøpt inn noen treningsballer i plast og skum.

Hvordan organisere undervisning i golf

Stort sett er det 30 elever i en klasse. Hvordan skal du organisere det slik at det blir ikke for mye venting, spurte en kollega av meg? Sånn gjorde jeg det:

Vi startet med et lite foredrag. Det er ikke hensiktsmessig å bare slå baller uten å få vite hva golf egentlig handler om. Heldigvis har vi blokktimer som betyr 80 minutter økter, men jeg prøvde å bruke minst mulig tid på teori. Jeg gjorde klar en stor hvit skjerm med projektor, en PC og en powerpointpresentasjon og brukte 15-20 minutter om forklaring av spillets grunnleggende idé, målgruppe, fair play, dresskode, om priser og økonomi, tidsbruk, vanskelighetsgrad, helsegevinsten, «veien til golf», forskjellen mellom treningsområde og bane, utstyr og slag vi bruker mens vi øver/spiller golf, grep, hva betyr par og hcp og til slutt fikk de se video av den beste swingen i golf i dag fra Rory McIlroy. Til slutt snakket jeg om sikkerhet. Sikkerhet er viktigst!

 Elevene skulle jobbe i par. En skulle stå på matten og prøve å slå baller og den andre skulle være sikkerhetsansvarlig.

Slik organiserte jeg det:

  1. Det lange spillet

Fem par med fem matter fra driving. Når alle var ferdig mad alle ballene, plukket de opp ballene og byttet plass.

  1. Nærspill

Fire par med fire matter og to mål (90cm x 60cm) og to rockeringer på bakken.

Der prøvde de å treffe enten inn i målet eller oppi ringen på bakken.

  1. Putting

Seks puttingstasjoner laget med de store, grønne turnmattene. Da med markeringskjegler som hull.

  1. OptiShot2 simulator

Elevene fikk også prøve golf simulator OptiShot2. Vi brukte bare treningsområde, ikke spill.

Vellykket

Det var skikkelig gøy, folkens! Elevene sa at det var skikkelig moro. Det var ikke noe problem med 30 elever, det var ikke mye venting, elevene var kjempeivrige og de ville gjerne ha golf en gang til.

Her er det viktig å presisere at vi i denne økten hadde litt mer plass enn vanlig. Romkapasiteten er ikke veldig god. Vi har kun én håndballhall som veldig ofte blir delt i tre på grunn av mange elever og klasser her på skolen. Denne golftimen fikk jeg tilgjengelig 2/3 av hallen. Jeg ville klart denne metoden også med 1/3 av hallen. Følelsen der de skulle slå lange baller ville da blitt litt annerledes. Disse slagene ville da naturligvis blitt kortere.

Marius, pro fra Gjøvik & Toten Golfklubb, sa at alle elevene skulle få kruset «veien til golf» gratis av klubben. Jeg ønsker selvfølgelig at vi hadde et treningsområde som er nærmere skolen, men det har vi ikke. Og golfsesongen er ikke spesielt lang på grunn av mye snø på Gjøvik. Derfor er det bra med muligheten å prøve golf inne i hallen på skolen.   

Ales Crnko - lærer og golfentusiast.

Sist oppdatert 10.04.2019
Fant du det du lette etter?
Login for redigering