Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Åse har takket for seg.

Den lille, men store damen har hatt sin siste arbeidsdag ved Gjøvik vgs 

Åse har takket for seg. - Klikk for stort bildeÅse har takket for seg. Birthe Marit Bøhn Tungvåg

Åse ble invitert til skolen den første planleggingsdagen slik at hele personalet kunne få sagt ordentlig farvel og få takke for den gode jobben hun har gjort som rektor siden 2004.

Minst, men størst

Åse Sletten har kanskje vært den minste rektoren i fylket, men hun har, slik mange har opplevd henne, samtidig vært den aller største. Hun har æren for at Bondelia, Gjøvik og Tranberg på utrolig kort tid gikk fra å være tre skoler med tre kulturer som alle følte utrygghet foran sammenslåingen, til å være en enhet der alle etter overraskende kort tid følte at de hørte til, at de ble sett, at det var orden og struktur og et trygt sted å være som fagperson og som menneske.

Alltid vært et skolemenneske

Det er nettopp sammenslåingen av det tre videregående skolene på Gjøvik som trigget Åse til å søke rektorstillingen. Hun har aldri vært opptatt av tittler eller posisjoner. Åse har alltid vært et skolemenneske, og hun har hatt et altomfattende engasjement for norsk skole. Da sammenslåingen var et faktum, ble Åse allerede fra 2002 engasjert i byggesaken som leder ved gamle Gjøvik vgs. Hun hadde et brennende engasjement og en stor tro på at det skulle være mulig å få til en god felles videregående skole på Gjøvik. Hun klarte ikke å slippe taket i dette, og søkte derfor rektorstillingen.  

Åse sin lederstil kan oppsummeres i noen enkeltbegreper

Kontroll; Åse har sørget for å være kjent med alle miljøene på skolen, fulgt med på hva som skjer på avdelinger og klasser, satt seg detaljert inn i økonomien og regelverket og stilt tydelige krav til rutiner og systemer på alle nivåer.

Tydelighet; Åse har, slik mange har opplevd henne, vært en tydlig leder. Hun vet hva hun ønsker og hvorfor, og kan formidle det på en oversiktlig måte. Hun har vært åpen for innspill og drøftinger der det er mulig, men har tatt de nødvendige sjefsavgjørelsene. Det er viktig når men skal skape utvikling i, og drifte en stor organisasjon.

Empati; Åse har et stort hjerte for elevene ved skolen, særlig de som sliter litt ekstra. Det er de hun har jobbet for i alle år, som lærer og som leder. Hun har også brydd seg om hver og en av oss ansatte. Uansett arbeidsoppgaver, så har Åse vært interessert i hva den enkelte gjør, hvordan vi har det - og hun har sett oss. I dag snakkes det mye om relasjonsledelse, både i sammenheng med ledere og lærere. For Åse er dette en gammel, velkjent metode hun har vist at hun behersker.

Kvalitet; Det at kontroll, tydelighet og empati har vært så grunnleggende på plass, har gjort det mulig for Gjøvik videregående skole å holde høy kvalitet på skolemiljø, læringsmiljø og skoleresultater.

Takk Åse

Som ansatte ved skolen takker vi Åse for den innsatsen hun har lagt ned. Dette har gjort Gjøvik videregående skole til en arbeidsplass vi alle kan være stolte av å være en del av. Vi ønsker henne fine år som pensjonist, og vi vil gjøre vårt beste for å opprettholde den kvaliteten hun har sørget for at skolen har i dag.

Takk.

Sist oppdatert 18.08.2017
Fant du det du lette etter?
Login for redigering